Tuesday, November 3, 2009

Sikap kasar seseorang mungkin dipengaruhi cara mereka dibesarkan

25 Okt 2009

BAPA, atau mereka yang memikul peranan sebagai seorang bapa, yang mendisiplinkan anak-anak dengan menggunakan tengking herdik dan kekerasan yang berlebihan, lazimnya terpengaruh dengan cara mereka dibesarkan.
Lantas, jika bapa-bapa itu juga bersikap ganas terhadap anak-anak mereka, ia akan meneruskan lingkaran keganasan tersebut apabila si anak tadi dewasa dan memulakan keluarga sendiri.
Pakar psikiatri di Pusat Perubatan Mount Elizabeth, Dr Brian Yeo, berkata keadaan ini diburukkan lagi jika seseorang itu memang panas baran, dan mempunyai lain-lain faktor yang mengapi-apikan amarahnya itu.
'Sesetengah orang memang sukar berfikir secara waras semasa dalam keadaan marah.
'Dan bila berada dalam keadaan marah itu, mereka akan kurang daya fikir untuk menyedari apa yang dilakukan itu adalah salah,' ujar Dr Yeo.
Hakikat itu turut diakui oleh pengurus pusat INSPIRASI@PPIS, Encik Amran Jamil.
Beliau berkata, besar kemungkinan bapa-bapa yang mengamalkan sikap ganas dan kasar telah didedahkan sejak kecil lagi dengan cara-cara keras dalam mendisiplinkan anak oleh bapa atau ibu mereka sendiri.
Lantas, golongan itu, apabila sudah berumah tangga dan mempunyai keluarga sendiri, menggunakan cara yang sama sebagaimana ibu bapa mereka dulu, dalam mendisiplinkan anak-anak mereka pula.
'Dari mana mereka akan mempelajari cara-cara mendidik anak kalau bukan daripada persekitaran mereka sendiri?
'Bapa-bapa sebegini mungkin kurang pendedahan kepada cara alternatif atau yang lebih positif dalam mendisiplinkan atau mendidik anak-anak mereka tanpa menggunakan atau melibatkan kekerasan, pukul bantai dan keganasan,' kata Encik Amran, yang mengendalikan program pasangan muda di pusat PPIS itu.
Kaunselor INSPIRASI@AMP, Cik Rosedah Anuar, pula berkata ramai bapa ganas itu menjadi dewasa dengan sejarah emosi atau harapan yang tidak tercapai semasa kanak-kanak dahulu.
'Bapa-bapa ini lantas mudah marah dan panas baran jika anak itu tidak memenuhi jangkaan mereka.
'Selain itu, ramai bapa sedemikian juga berkemungkinan mempunyai masalah ketagihan dadah dan arak yang menjadi punca mereka gagal mengawal kemarahan,' katanya.
Sementara itu, para pekerja sosial juga berpendapat bagi sebahagian kes, terutama yang melibatkan bapa kandung, pesalah itu benar-benar yakin mereka tidak menganiayai anak mereka.
Sebaliknya, mereka percaya apa yang mereka lakukan ialah untuk kebaikan anak-anak itu sendiri, termasuk anak-anak kecil.
Presiden Persatuan Menentang Keganasan Keluarga, Encik Benny Bong, pula menceritakan semasa beliau berbual dengan bapa-bapa sedemikian, ramai beranggapan apa yang mereka lakukan bukan satu kesalahan.
'Mereka akan katakan bahawa kalau mereka tidak sayangkan anak, mereka tidak akan peduli kalau anak itu nakal atau jahat,' katanya.
Lantas, tambah Encik Bong, dalam kes seperti itu, jika si bapa hilang kawalan dan memukul bantai si anak sehingga cedera teruk atau menyebabkan kematian, mereka kemudian akan menunjukkan sikap bersalah.
Ada yang cuba memberi anak itu susu atau makanan, seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku.
Bagaimanapun, Encik Bong akur terdapat kes penderaan, terutama yang melibatkan bapa tiri atau teman lelaki si ibu kanak-kanak, yang dilakukan dengan niat jahat.
Menurutnya, kes-kes sedemikian menunjukkan masalah psikologi yang lebih teruk dalam diri pesalah tersebut.

No comments:

Post a Comment