Tuesday, November 3, 2009

Hadapi masalah kawal kemarahan

25 Okt 2009

Isu lain seperti tanggung hutang atau masalah di tempat kerja boleh bawa kepada tindakan ganas
MUHAMMAD Izzul Salihin Muhammad Farzid, tiga tahun; Seri Alyaniz Nazri, dua tahun; dan Natalie Nikie Alisyia, 23 bulan.
Selain usia mereka yang masih terlalu mentah, ketiga-tiganya memiliki sejarah malang yang sama - mereka semua meninggal dunia di rumah, di tangan orang yang seharusnya melindungi mereka.
Allahyarham Muhammad Izzul meninggal dunia pada 18 Januari tahun lalu setelah didera selama tiga hari berturut-turut oleh teman lelaki ibunya, Firdaus Abdullah.
Antara lain, Firdaus, yang berusia 27 tahun ketika melakukan kesalahan itu, telah memicit, menggoyang dan menggigit kemaluan budak itu.
Seri Alyaniz Nazri meninggal dunia pada 14 Oktober lalu, selepas dihentak di kepala oleh teman lelaki ibunya, Mohd Azhar Ghapar, 29 tahun.
Nikie pula meninggal dunia pada 6 Januari tahun ini setelah dipercayai dibelasah bapa kandungnya sendiri, Sallehan Allaudin, 27 tahun, gara-gara bayi itu merosakkan rokoknya.
Kes tersebut kini dibicarakan di mahkamah.
Pakar dan para pekerja sosial memberitahu Berita Minggu (BM), kes-kes penderaan kanak-kanak secara fizikal yang dilakukan bapa muda, menunjukkan mereka belum bersedia untuk menjadi seorang pelindung atau memikul peranan sebagai ketua keluarga.
Hakikat ini juga benar bagi pemikul peranan bapa seperti bapa tiri dan teman lelaki si ibu.
Kaunselor INSPIRASI@AMP, Cik Rosedah Anuar, berkata bapa-bapa muda sering terpaksa berkahwin kerana pasangan mereka hamil.
'Mereka ini belum bersedia untuk berumah tangga. Tanggungjawab seorang bapa ialah sesuatu yang berat dan perlu banyak kesabaran.
'Lebih-lebih lagi tanpa sokongan keluarga, bapa-bapa muda ini boleh rasa tertekan,' ujar beliau.
Akur, Imam Eksekutif Masjid Al-Falah, yang juga kaunselor pusat persinggahan Nur di masjid itu, Ustaz Yusri Yubhi Yusoff, berkata bapa-bapa yang ganas mempunyai masalah mengawal kemarahan.
'Saya rasa tindakan ganas mereka itu bukan hanya akibat satu perbuatan nakal anak tersebut, tetapi terdapat faktor-faktor sampingan lain seperti isu di tempat kerja, tiada pekerjaan dan berhutang,' katanya.
Pengurus INSPIRASI@PPIS, Encik Amran Jamil, menambah, umur yang muda dan tahap pendidikan yang rendah menambahkan risiko bagi seseorang yang sudah bergelar bapa untuk terjerumus kepada keganasan.
Lantas, di peringkat masyarakat, terdapat banyak kursus keibubapaan yang dianjurkan, yang antaranya memberi latihan dalam mengendalikan emosi dan kemarahan secara positif.
'Cuma sayangnya, (kursus-kursus sedemikian) kurang mendapat sambutan daripada ibu bapa Melayu kita.
'Ini mungkin kerana mereka kurang peka tentang pentingnya mempelajari cara mendidik anak dengan baik dan positif,' ujar beliau.
Sementara itu, beberapa asatizah berpendapat kurang asas agama juga bermakna bapa-bapa muda ini tidak dapat memperkukuh diri mereka untuk memikul tanggungjawab berat sebagai pemimpin keluarga.
Malah, menurut pendakwah bebas, Ustaz Azmi Abdul Samad, Islam melarang ibu bapa dan penjaga kanak-kanak daripada menyepak anak-anak di muka kerana bimbang boleh mencederakan muka yang merupakan mahkota seorang insan.
Dari sudut psikologi, para pakar yang dihubungi BM berkata bapa atau pemikul peranan bapa, yang sanggup mencederakan kanak-kanak di bawah jagaan mereka, tergolong dalam kumpulan orang yang sukar berfikir secara waras semasa dalam keadaan marah.
Golongan ini lazimnya mempunyai isu-isu luaran seperti masalah kewangan dan lain-lain pergelutan emosi.
Pakar Psikiatri di Pusat Perubatan Mount Elizabeth, Dr Brian Yeo, menerangkan dalam usaha mengatasi isu emosi itu, golongan sedemikian biasanya melampiaskan perasaan marah mereka kepada anak-anak kecil.
Punca kemarahan golongan tersebut boleh disebabkan perkara remeh, kerana ia cukup untuk memberi mereka alasan 'melepaskan geram'.
'Mereka ini mempunyai masalah mengawal emosi dan dua faktor utama - faktor personaliti dan faktor luaran - yang boleh memburukkan lagi keadaan.
'Bagi golongan ini, jika mereka mempunyai masalah di tempat kerja, masalah dengan pasangan mereka atau dibebani masalah kewangan, mereka melepaskan geram kepada sasaran mudah iaitu kanak-kanak,' ujarnya.

No comments:

Post a Comment