Tuesday, November 3, 2009

Tanam bayi: Ibu lapor perbuatan anak kerana enggan subahat

1 Nov 2009

KELANA JAYA (Selangor): Oleh kerana tidak sanggup lagi menanggung rasa bersalah atas perbuatan anak perempuannya yang menanam bayi baru lahir, seorang ibu nekad membuat laporan polis sebelum mayat bayi yang ditanam di kawasan pembuangan sampah itu ditemui.
Difahamkan, budak perempuan berusia 15 tahun itu, yang melahirkan bayi tidak cukup bulan minggu lalu, bertindak membungkus bayinya dengan kertas surat khabar sebelum membalutnya lagi dengan sarung bantal.
Dia kemudian dikatakan memasukkan pula bungkusan berisi bayi itu ke dalam plastik sebelum menanamnya di kawasan pembuangan sampah kira-kira 200 meter dari rumahnya di Kampung Cempaka, di sini.
Sumber polis berkata, ibu budak berkenaan, yang mungkin berasa bersalah dan berdosa atas perbuatan anaknya itu, dikatakan memaksa anaknya mengikut beliau ke Balai Polis Kelana Jaya untuk membuat pengakuan terhadap perbuatannya.
Hasil laporan yang diterima, pihak polis, dengan dibantu lapan anggota forensik, bertindak pergi ke lokasi kejadian kira-kira 4 petang kelmarin bagi melakukan siasatan, selain mengeluarkan mayat bayi berkenaan.
Pihak polis terpaksa memanggil ibu budak perempuan itu, yang berusia 50-an tahun, keluar dari rumahnya bagi menunjukkan lokasi yang tepat mayat bayi itu ditanam di kawasan pembuangan sisa sampah berhampiran.
Ekoran maklumat itu, anggota polis forensik memulakan kerja menggali tanah berhampiran kawasan belukar berkenaan sebelum menemui satu bungkusan plastik di dalam lubang sedalam kira-kira 0.2 meter.
Berdasarkan apa yang ditemui, polis membuka plastik terbabit sebelum menemui kertas surat khabar dan kain sarung bantal yang digunakan untuk membalut bayi tersebut.
Bagaimanapun, ketika ditemui, mayat bayi itu dikatakan mulai reput hingga menyukarkan polis untuk mengenal pasti jantina serta punca kematiannya.
Menyusuli kejadian itu, mayat bayi berkenaan terpaksa dibungkus dan dihantar ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) untuk bedah siasat.
Ibu budak perempuan itu yang ditemui di lokasi kejadian, mendakwa anaknya sebelum ini diperkosa seorang lelaki kumpulan samseng sekitar Mac dan April lalu.
Menurutnya, perbuatan itu menyebabkan anaknya mengandung sebelum melahirkan bayinya dalam keadaan tidak cukup bulan.
'Anak saya kemudian menanam bayi itu di depan rumah.
'Kalau disimpan (mayat bayi) dalam rumah, nanti akan berbau busuk pula,' kata ibu itu, yang turut berada di tempat berkenaan ketika polis menjalankan kerja-kerja penggalian.
Ibu yang sudah kematian suami sejak beberapa tahun lalu itu juga mendakwa bayi berkenaan dipercayai mati ketika dilahirkan.
'Mula-mula saya mahu diam saja tapi saya tahu perkara ini salah. Saya tidak mahu bersubahat. Saya mahu orang jahat (suspek yang merogol anaknya) kena tahan polis,' katanya.
Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Penolong Pesuruhjaya (ACP) Arjunaidi Mohamed, mengesahkan kejadian itu tetapi enggan mengulas lebih lanjut berikutan polis masih menyiasat motif kejadian tersebut. -- Harian Metro.

No comments:

Post a Comment