Tuesday, November 3, 2009

Malangnya nasib si kecil

25 Okt 2009



MANGSA BAPA TIRI: Nonoi yang comel ini mengalami kematian yang menyedihkan dengan mayatnya ditemui di bawah jejambat Aljunied. Bapa tirinya, Mohammed Ali Johari, didapati bersalah dan dijatuhi hukuman gantung.


Berapa ramai lagikah kanak-kanak yang akan jadi mangsa dera golongan tidak berhati perut?
MASIH ingatkah anda kes Nonoi atau nama sebenarnya, Nur Asyura Mohamed Fauzi?

Saya masih ingat.Malah, saya masih ingat kali pertama membuat liputan mengenai kehilangannya, bertemu dan menemuramah bapa tirinya, Mohammed Ali Johari, sehinggalah mengikuti perkembangan kes tersebut di mahkamah bersama seorang lagi rakan sepejabat.
Saya juga masih ingat bagaimana si bapa tiri itu, duduk di sebelah saya sambil menitiskan air mata mengenangkan nasib anak tirinya yang dilaporkan hilang pada 1 Mac 2006.
Simpati dengan nasibnya itu, tangan kanan saya menepuk bahu kirinya dan saya memberitahunya agar banyak bersabar dan berdoa.
Maklumlah, saya sendiri pun mempunyai seorang anak perempuan yang hampir sebaya dengan Nonoi, dan sedikit sebanyak saya dapat memahami perasaannya.
Tup, tup beberapa hari kemudian, tubuh Nonoi ditemui tidak bernyawa di bawah jejambat Aljunied.
Alangkah terkejutnya saya kerana siapa sangka, orang yang menitiskan air mata sedih dengan kehilangan Nonoi, yang saya pujuk dan tepuk bahunya itu dan menasihatinya agar bersabar dan berdoa, kemudian didapati bersalah membunuh Nonoi dan dijatuhi hukuman gantung pada Ogos dua tahun lalu.
Bedah siasat turut menunjukkan Nonoi telah didera secara seksual sebelum dibunuh.
Punca sebenar kematian Nonoi tidak dapat dipastikan walaupun keadaan paru-parunya konsisten dengan mangsa lemas.
Mohamed Ali membenamkan kepala Nonoi untuk memaksanya berhenti daripada menangis di flat sewanya di Pipit Road.
Dia kemudian menyembunyikan mayat Nonoi di bawah jejambat Aljunied sebelum menyerah diri dan mengaku perbuatan kejamnya itu tiga hari kemudian.
Mohamed Ali dihukum gantung pada Disember tahun lalu.
Kes melibatkan Nonoi mula kembali dalam fikiran saya apabila baru-baru ini terbaca kisah kanak-kanak yang meninggal dunia akibat didera kaum Adam yang sepatutnya memberi perlindungan kepada si kecil.
Ketika itu, kenangan saya kembali pada saat saya ditugaskan membuat liputan salah satu sesi perbicaraan kes kematian Nonoi.
Pada satu ketika, saya keluar daripada mahkamah selama 10 minit semasa perbicaraan sedang berlangsung separuh jalan.
Bukan kerana ingin ke tandas, tetapi kerana agak tertekan semasa mahkamah berulang kali diberitahu bagaimana kanak-kanak itu didera.
Pada ketika itu, timbul persoalan dalam kepala saya.
Tidakkah si pesalah terfikir bahawa perbuatannya itu boleh menimbulkan risiko kepada si kecil?
Apakah dia tidak punya perasaan belas kepada kanak-kanak?
Atau adakah dia langsung tidak tahu erti rasa sakit sekiranya diperlakukan sedemikian?
Dan baru-baru ini, apabila terbaca kisah satu lagi kes perbicaraan melibatkan seorang bapa yang dituduh membunuh anak kandungnya sendiri, soalan-soalan itu timbul semula dalam fikiran saya.
Separuh jalan semasa membaca kisah itu di akhbar, saya berhenti sejenak dan menyelak ke muka surat lain dalam akhbar tersebut.
Selepas berasa lebih tenang, barulah saya sambung membaca kisah itu.
Bukannya apa... dalam laporan tersebut disebut bagaimana, mengapa dan cara si tertuduh dikatakan memukul anaknya yang baru berusia 23 bulan itu.
Pada pandangan saya, tidak salah memukul anak sekiranya dia melakukan kesalahan.
Tetapi sebagai seorang yang lebih dewasa yang sepatutnya melindungi anak kecil, kaum Adam perlu tahu berapa kuat pukulan itu, di bahagian tubuh mana anak itu perlu dipukul atau bila si anak itu patut dipukul.
Kalau tidak hati-hati, anak itu boleh cedera parah atau lebih buruk lagi meninggal dunia, dan akhirnya kita sendiri yang menghadapi padahnya.
Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya.
Melihatkan kes-kes terbaru ini, timbul satu lagi persoalan:
Berapa ramai lagikah kanak-kanak yang akan menjadi korban penderaan? - Oleh FARID HAMZAH

No comments:

Post a Comment