Sunday, September 13, 2009

Kilang kuih di Johor dibanjiri pembeli S'pura

12 Sep 2009
SEKITAR RAMADAN

PERNIAGAAN di bazar Geylang Serai mungkin lembap tetapi dolar Singapura yang lebih kukuh berbanding ringgit Malaysia serta harga barangan dan perkhidmatan yang jauh lebih rendah menyebabkan rakyat Singapura membanjiri kilang kuih-muih di Johor Bahru.

Bahkan, pelanggan Singapura bersedia memandu sejauh ke Simpang Renggam, Ayer Hitam dan Batu Pahat untuk mendapatkan bekalan kuih-muih yang harganya jauh lebih rendah daripada kawasan di Johor Bahru.

Encik Shahak Mohd Hussin dan isterinya, Cik Zahara Mohd Yunus, yang mengusahakan Perusahaan Zainab Jaya di Simpang Renggam, walaupun kilangnya hanya dibuka pada 7 pagi, pelanggan dari Singapura tiba seawal 6.30 pagi.

'Apabila dibuka mereka terus serbu. Kerana ramai sudah biasa, kebanyakan pelanggan terus menuju ke kuih-muih yang hendak dibeli sebelum memborongnya,' ujarnya.

Antara yang menjadi tumpuan ialah kuih tart, gajus Turkey, popiah udang kering dan kek lapis Sarawak.

Walaupun harga gula melonjak, Encik Shahak tidak menaikkan harga secara keterlaluan - hanya antara RM1 hingga RM2.

Kuih tart misalnya dijual pada harga RM17 ($7) berbanding RM16 tahun lalu.

Satu lagi kilang kerepek yang mendapat perhatian warga Singapura ialah Perusahaan Azhar di kawasan Rengit, Batu Pahat.

Hampir 90 peratus pelanggan kilang itu masih warga Malaysia tetapi warga Singapura mula membanjiri Perusahaan Azhar yang kini membekalkan hampir 20 jenis kerepek ke hampir enam syarikat pengedar di Singapura.

Oleh kerana bilangan pelanggan agak tinggi, pemiliknya, Cik Mariam Boon, dan suaminya, Encik Azhar Rasnan, mendapatkan bantuan anggota Rela untuk mengawal lalu lintas.

Satu lagi tempat yang turut menjadi tumpuan warga Singapura ialah Ayer Hitam.

Encik Along Mohd daripada Azira Maju Enterprise yang menjual pelbagai kerepek di Ayer Hitam berkata warga Singapura masih ke Ayer Hitam kerana setiap tempat - iaitu Simpang Renggam, Batu Pahat atau Ayer Hitam - mempunyai keistimewaan tersendiri.

'Pelanggan warga Singapura memang bijak. Mereka sering rasa dahulu kuih-

No comments:

Post a Comment