Monday, October 12, 2009

'Abah' dakwa dapat wahyu ( part 3 )

Mula yakin selepas penyakit sembuh, cara tak langgar akidah.

SEORANG doktor pernah memberitahunya bahawa beliau menghidap gastrik tetapi dapatan itu disangkal oleh seorang lelaki yang mendapat julukan 'Pak Guru' dan mendakwa boleh mengubati pelbagai penyakit.

Lelaki yang turut menggelar dirinya sebagai mursyid itu sebaliknya mendakwa masalah kerap sakit perut tersebut lebih disebabkan 'penyakit lama-lama'.

Cik Radiah (bukan nama sebenar) mulanya tidak yakin akan kemampuan pak guru tersebut mengubati sakit perut yang dihidapinya lebih setahun lalu itu.

Tetapi, setelah menjalani rawatan secara batin oleh pak guru itu, beliau mula terpengaruh bahawa selama ini pelbagai makhluk 'duduk' dalam perutnya.

'Pak Guru kata dia dah tarik keluar ular, pocong dan pontianak daripada perut saya.

'Benda-benda tak baik itulah yang menyebabkan perut saya sentiasa sakit. Puas makan ubat pun tak baik.

'Lepas berubat dengan Pak Guru, saya dah tak rasa sakit. Mula-mula saya tak percaya tetapi lepas rawatan barulah saya sedar benda-benda ini memang ada dalam zaman moden ini!' kata Cik Nurul (bukan nama sebenar), 54 tahun, yang mendapatkan rawatan dengan pak guru berusia 40-an tahun itu beberapa bulan lalu.

Bagi beliau, cara rawatan pak guru itu, yang mengggunakan ayat Al-Quran, itu tidak bercanggah dengan akidah.

'Dia kata dia tahu asal usul kita seperti daripada air, api, tanah dan angin serta malaikat-malaikat menjaga kita. Selagi dia tahu semua itu, ia tak bercanggah dengan akidah,' tambahnya.

Beliau juga mendakwa, seorang saudaranya yang menghidap penyakit buah pinggang juga kini bertambah sihat dan 'dah baik' selepas dirawat pak guru itu.

'Beliau sakit dah lama dan serius. Doktor kata beliau mesti dibedah dan ganti ginjal baru yang diderma.

'Tetapi beliau tak putus asa dan berikhtiar menerusi cara rawatan lain. Beliau kemudian berjumpa Pak Guru dan diberi rawatan dialisis secara batin dan sekarang orang tua tu dah baik,' cerita Cik Nurul, suri rumah yang menetap di Jurong itu.

Beliau mendakwa bahawa pak guru tersebut juga merawat seorang rakannya yang menghidap masalah batuk.

'Doktor kata mesti bedah kalau nak baik. Tapi lepas jumpa Pak Guru, dah baik kawan saya tu.

'Katanya Pak Guru tarik keluar banyak jarum dan paku yang tersengkang bersama lendir hijau di kerongkongnya yang menjadi punca masalah batuk itu,' cerita beliau lagi.

Cik Nurul menambah bahawa pak guru tersebut mengajaknya menyertai kelas agamanya yang ramai disertai orang, termasuk belia.

'Pak Guru ajar tauhid, tasawuf... banyak ilmunya,' kata beliau, yang bercadang menyertai kelas tersebut dalam masa terdekat ini.

No comments:

Post a Comment