Wednesday, February 11, 2009

PANDUAN....MENGHADAPI PEPERIKSAAN

Galak anak ulang kaji pelajaran lebih awal

Galak anak ulang kaji pelajaran lebih awal CARA terbaik untuk membantu anak anda mempersiapkan diri menghadapi peperiksaan adalah dengan permulaan awal. Oleh itu, ibu bapa tidak seharusnya membiarkan anak-anak mereka meninggalkan buku secara keseluruhannya selepas musim peperiksaan.

Sebaliknya, masa lapang semasa cuti sekolah harus digunakan untuk mengulang kaji pelajaran selanjutnya atau memperbaiki pemahaman asas dalam sesuatu subjek. Jika mampu, anda boleh menghantar anak anda ke bengkel atau kursus pendidikan yang sesuai untuk memperbaiki markah anak-anak anda dalam aspek-aspek berikut:

Memperbaiki karangan Teknik penulisan kreatif, kosa kata dan pembentukan ayat.
Memperbaiki pemahaman Membaca dan memahami, teknik berfikir secara kritikal dan teknik menjawab soalan. Memperbaiki markah lisan Aktiviti berpidato dan drama serta kegiatan menambah kayakinan diri. Memperbaiki sains Pelajari teknik mengingati maklumat dan menyusun maklumat dengan cara mudah.

Memperbaiki matematik Memperbetulkan pemahaman asas menge- nai konsep dan tentukan tahap kemampuan anak melalui ujian diagnostik.

No comments:

Post a Comment